Навчально-технологічна практика проводиться на другому курсі і передбачає закріплення та поглиблення теоретичних знань, отриманих здобувачами вищої освіти в процесі вивчення циклу теоретичних дисциплін, формування практичних навичок, ознайомлення безпосередньо в установі, організації, на підприємстві, у виробничих умовах з виробничим процесом, технологічним циклом виробництва тощо. Навчальним планом спеціальності 183 Технології захисту навколишнього середовища передбачено проходження студентами навчально-технологічної практики терміном чотири тижні.
Навчально-технологічна практика бакалаврів спеціальності 183 Технології захисту навколишнього середовища спрямована на створення умов для творчого розвитку обдарованої особистості та підготовку фахівців за управлінським (виробничим) напрямом діяльності. Практика здобувачів вищої освіти передбачає безперервність та послідовність її проведення для отримання необхідного обсягу практичних навичок і вмінь.
Результати навчання, що забезпечуються навчально-технологічною практикою:
- вміти проводити спостереження, інструментальний та лабораторний контроль якості навколишнього середовища, здійснювати внутрішній контроль за роботою природоохоронного обладнання на промислових об’єктах і підприємствах на підставі набутих знань новітніх методів вимірювання та сучасного вимірювального обладнання і апаратури з використанням нормативно-методичної та технічної документації;
- вміти застосувати знання з вибору та обґрунтування методів та технологій збирання, сортування, зберігання, транспортування, видалення, знешкодження і переробки відходів виробництва й споживання; оцінювати їх вплив на якісний стан об’єктів довкілля та умови проживання і безпеку людей;
- обирати інженерні методи захисту довкілля, здійснювати пошук новітніх техніко-технологічних й організаційних рішень, спрямованих на впровадження у виробництво перспективних природоохоронних розробок і сучасного обладнання, аналізувати напрямки вдосконалення існуючих природоохоронних і природовідновлюваних технологій забезпечення екологічної безпеки.
Мета практики: сформувати у студента професійні практичні знання, вміння і навички, необхідні для ефективного виявлення на промислових об’єктах екологічно небезпечних технологій виробництва, а також здобути практичні вміння і навички оцінки впливу різних технологій виробництва на стан об’єктів довкілля; навчитися обґрунтовувати ступінь відповідності наявних або прогнозованих екологічних умов завданням збереження та відновлення навколишнього середовища.
Під час проходження практики студент набуває навичок та вмінь самостійно проводити екологічні дослідження безпосередньо на промислових ділянках, що мають на меті визначення рівнів впливу діяльності окремих підприємств на об’єкти довкілля; встановлення відповідності їхньої роботи вимогам чинного природоохоронного законодавства; виявлення видів робіт, що характеризуються підвищеним рівнем небезпеки для біоти; оцінювання екологічного ризику; виконання розрахунків ефективності заходів з поліпшення стану довкілля, а також розвиває здатність розробляти стратегію сталого розвитку територій.
Об’єкти практики
– промислові підприємства, підприємства гірничо-металургійного та паливно-енергетичного комплексів, ресурсозберігаючі та енергозберігаючі технології, відновлення та рециклінг відходів.
Під час проходження практики студент має можливість реалізувати свій професіональний потенціал і зарекомендувати себе як фахівець, здатний самостійно вирішувати важливі екологічні завдання, проявляти набуті навички планування й прогнозування ефективності заходів, спрямованих на охорону довкілля.
Завдання навчально-технологічної практики:
– закріпити теоретичні знання з вивчених дисциплін;
– ознайомитися з необхідною проектною, технічною і діловою документацією конкретного промислового підприємства (установи, організації тощо);
– ознайомитися з природоохоронною діяльністю підприємства щодо раціонального і комплексного використання мінеральної сировини, поводження з промисловими відходами, із заходами з охорони атмосферного повітря, очищення стічних вод, рекультивації та ремедіації земель, поліпшення економічних показників природокористування та відтворення природних екосистем.
Після проходження практик студенти повинні сформувати наступні професійні навички та вміння:
– контрольні
– вміння здійснювати екологічне обстеження діяльності підприємств на відповідність вимогам чинного природоохоронного законодавства; контролювати вміст та обсяги забруднювачів у навколишньому середовищі;
– інженерні
– вміння відокремлювати види діяльності, що представляють підвищену небезпеку для довкілля; виконувати еколого-інженерні розрахунки та розробляти проект заходів щодо запобігання проникненню забруднюючих речовин у природне середовище;
– прогностичні
– уміння здійснювати оцінку екологічного ризику; складати математичні моделі оцінки та розрахунку прогнозування екологічного ризику; здійснювати прогноз ефективності заходів щодо покращання стану довкілля;
– управлінські
– вміння розробляти стратегію та тактику управління техногенною безпекою; складати проекти документів на підприємствах та в установах з питань охорони навколишнього середовища; активувати діяльність громадських екологічних організацій;
– технічні
– вміння використовувати інформаційні технології і сучасну комп’ютерну техніку з метою створення баз даних та обробки екологічної інформації;
– просвітницькі – вміння вести пропаганду екологічних знань і природоохоронних заходів у всіх сферах суспільної діяльності.
Навчально-технологічна практика [Електронний ресурс] : методичні рекомендації для здобувачів ступеня бакалавра освітньо-професійної програми «Технології захисту навколишнього середовища» зі спеціальності 183 Технології захисту навколишнього середовища / уклад.: О.О. Борисовська, Ю.В. Бучавий ; М-во освіти і науки України, Нац. техн. ун-т «Дніпровська політехніка». – Дніпро : НТУ «ДП», 2024. – 26 с.